Claudia en Sjoerd van Wijngaarden ‘Voor ons is het echt een visvakantie’

In de rubriek ‘Verliefd op Ameland’ praten we met mensen die hun hart verloren zijn aan het eiland of aan iemand op het eiland. Mensen die voor de liefde naar het eiland zijn gekomen of mensen die uit liefde voor het eiland elk jaar weer terugkeren. Vandaag vertellen Claudia (36) en Sjoerd (39) over hun liefde voor Ameland én voor het vissen.

‘We gaan zeker al dertien jaar met zijn tweeën naar Ameland,’ vertelt Claudia. ‘Maar ik kwam als meisje ook al met mijn ouders op het eiland, dus de liefde voor het eiland is bij mij al op mijn tiende begonnen. Met ons gezin gingen we ook wel eens naar een van de andere Waddeneilanden, maar Ameland was bij iedereen verreweg favoriet. Op Ameland is er voor elke leeftijdscategorie wel iets te beleven. Dat hebben wij op de overige eilanden toch minder ervaren. En inmiddels is mijn man, Sjoerd, dus ook besmet met het Ameland-virus.’
‘Dat komt vooral door de visvijver, ‘ aldus Sjoerd. ‘Mijn schoonvader is een echte visserman. Dankzij hem ben ik nu ook een visfanaat. Als ik op Ameland ben sta ik dan ook een groot deel van de tijd aan de waterkant. Het is echt wel een visvakantie.’

Voor iedereen een hengeltje mee

Claudia: ‘We wonen in de buurt van Dordrecht, maar oorspronkelijk kom ik uit Zeeland. Ik ben opgegroeid in de hoofdstad van de mosselen; Yerseke. Het zit toch wel in mijn bloed, die liefde voor het water, voor de zee en het vissen. Dat is mij dan ook met de paplepel ingegoten. Mijn vader deed tijdens de vakanties op Ameland niets anders dan vissen. Hij had voor iedereen wel een hengeltje bij zich, dus ook ik en mijn zusjes kregen al op jonge leeftijd een hengel in handen geduwd. Daar heb ik dan ook vooral herinneringen aan, aan het vissen langs de waterkant, samen met mijn vader. Ik kan me ook nog herinneren dat ze me meenamen de pier op, toen ik klein was en dat ze me stevig moesten vasthouden omdat ik anders weg zou waaien.’

Sjoerd: ‘Ik vis op Ameland altijd op de forelvisvijver. Als mijn schoonvader er ook is dan zegt hij al snel, geef mij die hengel eens even. Claudia vist ook wel met mij mee, maar meestal sta ik zelf aan de waterkant.’
Claudia: ‘Ik ben een luie visser en Sjoerd is een actieve visser. Hij vangt dan ook sneller en meer. Het water heeft een grote aantrekkingskracht op ons. We zijn ook wel eens op vakantie geweest in de bossen. Maar daar misten we het gekrijs van de meeuwen, de geur van de zee, eigenlijk alles van Ameland. We genieten enorm van het gevoel van vrijheid dat de zee geeft; de ruimte die je hebt, dat je de horizon kunt zien. Dat werkt heel rustgevend. Toen wisten we eigenlijk wel genoeg. Wij willen liever nergens anders meer naar toe.’

Dweilorkesten en shantykoren

Claudia: ‘We komen drie keer per jaar op Ameland. We huren dan een stacaravan op Klein Vaarwater in Buren via particulieren. Het liefst elke keer op hetzelfde plekje. We hebben geen kinderen dus we zitten niet aan de schoolvakanties vast.’
Sjoerd: ‘Daarom boeken we altijd in juni, voor de drukte van het hoogseizoen. In die maand is ook Muzikaal Bootwateren.  Dit is een muzikaal festival met verschillende dweilorkesten en shantykoren. In Hollum zijn er dan podia waar je naar muziek kunt luisteren en ’s avonds is er ook live muziek in de cafés en restaurants.’

Claudia: ‘Dat vinden wij wel een hoogtepunt. Het is altijd ontzettend gezellig en de sfeer is geweldig. Het is net zo sfeervol en gezellig als met carnaval, maar dan net even anders.’
Sjoerd: ‘En we vinden het ook altijd heel leuk om naar het landelijke beachvolleybaltoernooi te gaan. Dan genieten wij lekker van het zonnetje en de sport.’
Claudia: ‘We zijn ook op huwelijksreis geweest naar Ameland toen we getrouwd zijn. Tijdens ons jubileum in september komen we dan ook altijd een weekje naar het eiland. Om lekker te relaxen en natuurlijk om te vissen. Tijdens onze huwelijksreis hebben we enorm veel vis gevangen. Dat was wel bijzonder. Dat nemen we dan lekker mee naar huis voor in de vriezer.’

Culinaire challenge

Sjoerd: ‘Naast het vissen gaan we ook wel graag uit eten. Dat doen we het liefst bij de tapas bar Amigo in Nes. Die is nog niet zo lang geopend. En we komen ook graag bij naamgenoot Sjoerd en bij pizzeria De Branding in Buren. Die eigenaren kennen wij ook goed, dat zijn hele lieve mensen.
Ik daag de kok van het restaurant wel eens uit voor een culinaire challenge. Zo hebben we het al een keer tegen elkaar opgenomen om te zien wie de lekkerste spareribs maakt en wie de lekkerste saté maakt. Sjoerd lacht. ‘Ik heb het wel tegen hem afgelegd, helaas. Met een andere kok ga ik nog een keer oesters rapen en proeven op het Wad.’

Claudia: ‘We genieten erg van de relaxte sfeer op het eiland. De Amelanders zijn heel erg aardig en ze herkennen je gelijk, zeggen je gedag. Het is een kleine gemeenschap, de mensen helpen elkaar. Zodra je op die boot stapt, heb je een vakantiegevoel. Ik zou mensen die voor het eerst op het eiland komen dan ook vooral aanraden om te genieten van de rust, en lekker te gaan vissen bij de visvijver! Maar ook het bijwonen van de paardendemonstratie is een goede tip. Net als het beklimmen van de vuurtoren. Mocht je zelf geen vervoer hebben om je te verplaatsen over het eiland, dan raden wij taxi de Boer aan. De chauffeurs zijn altijd heel gastvrij en vriendelijk. Zo kom je onbezorgd overal waar je wilt. Je komt toch op het eiland om te ontspannen!

Woon jij op Ameland en heb je een bijzonder verhaal te vertellen voor een van onze rubrieken of ken je iemand met een goed Ameland verhaal die dat graag met ons wil delen? Laat het ons dan weten via info@persbureau-ameland.nl

Persbureau Ameland

Persbureau Ameland brengt alle actualiteiten om en rondom Ameland. Daarnaast verschijnen er verschillende reportages over de vele bewoners die het eiland rijk is. Zelf een goede tip? Mail deze naar info@persbureau-ameland.nl.