Tip
Een tip of adverteren? Neem dan contact op met info@persbureau-ameland.nl.
Acties niet publieksvriendelijk

NES – De acties die het personeel van Wagenborg houden om hun eisen kracht bij te zitten zijn niet publieksvriendelijk. Het zijn de reizigers die moeten wachten en die de dupe zijn van de acties wegens een vastgelopen cao-onderhandeling.
Wagenborg heeft vandaag twee boten in de vaart, het is een van de drukste weekenden van het jaar. De mensen die dachten de 9.30 uur boot te hebben geboekt moeten een uur wachten voor de boot vertrekt. Het actievoerende personeel deelt voor de poort pamfletten en pakjes drinken uit aan de wachtende mensen. De volgende boot vertrekt ook een uur later vanaf Ameland. De 9.30 uur boot is op tijd uit Holwerd vertrokken en komt volgens de tweet van WPD ook op tijd aan.
@wpd_ameland
De verwachte aankomsttijd van het MS Oerd is: 10:18 uur. Haven: Nes.
Waardering
De tachtig personeelsleden klagen over te weinig waardering, te hoge werkdruk en ze willen een loonsverhoging van duizend euro. Vakbonden FNV en CNV stelden een ultimatum dat afgelopen maandag afliep. De situatie levert onrust en onduidelijkheid op bij reizigers.
Publieksvriendelijk
Burgemeester Albert de Hoop pleitte afgelopen maandag in de raadscommissievergadering nog voor publieksvriendelijke acties, maar daar krijgen de actievoerders de kans niet voor. Publieksvriendelijk zou zijn dat de reizigers deze keer niet voor hun overtocht hoeven betalen. Wagenborg heeft echter gesteld dat het geen actievoerders toelaat binnen de poort: “Poortblokkades worden niet toegestaan, zodat klanten, leveranciers en werkwilligen vrije toegang houden.”
Werkdruk
In de Volkskrant van vandaag stelt een werknemer die anoniem wil blijven dat de werkdruk te hoog is, dat de veerboten steeds groter zijn geworden maar dat het personeel niet navenant is meegegroeid. En dat terwijl er op kantoor wel mensen bij zijn gekomen. Het management neigt naar een waterhoofd, aldus de medewerker.
Mager en matrozen
Directeur Ger van Langen herkent niets van die klachten. Er is inderdaad een nieuwe manager aangesteld, maar er kwam ook een extra machinist bij en er lopen twee nieuwe matrozen op dek. Over de looneis had Van Langen deze week al een keer gezegd dat hij meent dat Wagenborg zijn personeel goed betaalt, beter dan vergelijkbare veerdiensten. Hij wil niet verder gaan dan een loonstijging zoals in de cao is vermeld.
Twee kilometer langer
De directeur ziet niets in de klacht dat de werkdruk te hoog is. De dienstregeling is als altijd, alleen is er meer hinder door vertragingen. Dat komt door de vaargeul die ondieper en smaller is geworden: de vaarweg is de laatste tijd twee kilometer langer geworden. Het personeel wil dat het vaarschema wordt aangepast.