Column – Louterend strand

HOLLUM – Na uren, dagen, zelfs weken lang bijna continu achter de computer vanwege de uitgave ‘Ameland in 2011’ is een bezoek aan het strand louterend. Ja, het boek is zover klaar. Het spul ligt bij de drukker en nog even en dan ligt het bij ons op de leestafel.

Het is een van de spaakjes van de paraplu die Persbureau Ameland heet.

En dan eindelijk gun ik me weer de tijd voor een strandwandeling. Ik moet u zeggen, daar kom ik bijna altijd met een idee vandaan. Het strand werkt louterend.

Mijn gedachten dwaalden op het strand af naar nieuwe mogelijkheden, nieuwe kansen voor het vergaren van leuk Ameland nieuws. Ameland is gezegend met zeer actieve persbureau’s met eau en o. Zeker, er is hier en daar wat nieuwsnijd. De nieuwsjagers willen de mooiste foto, het leukste nieuwtje, de scoop, de diepte en de kwantiteit.

Met minimale middelen en eenmensbureautjes wordt er een partij Ameland nieuws geleverd waar de Amelanders en de Amelandliefhebbers zich dagelijks aan kunnen laven.

Nieuws verzorgen is een prachtig vak. Het is tevens een mooie dienst die aan de Amelander bevolking en de liefhebbers van het eiland geleverd wordt. Dat doen we met hart en ziel. Laten we er verder geen doekjes om winden, er moet ook brood op de plank. Daarom is het belangrijk dat het leuk nieuws is, gevarieerd, belangwekkend, over Ameland of annex gaat, dat het klopt, origineel is en te eigener redactie bewerkt: door de mangel gehaald, onder de loep gelegd, gezeefd, geselecteerd en herschreven; nieuws dat verkocht kan worden en dat lezers oplevert, want lezers zijn het publiek en lezers zijn belangrijk voor het werven van adverteerders en daar wordt het boterhammetje mee verdiend.

Het boek ‘Ameland in 2011’ is voor een groot deel samengesteld uit werk van velen; fotografen en tipgevers. Dat geldt ook voor het dagelijkse nieuws. Zonder mensen die bellen, mailen, twitteren of vertellen dat er hier of daar iets te gebeuren staat, is er nauwelijks Ameland nieuws te maken.

En toen kwam mijn idee naar boven: leuk voor u en interessant voor Ameland.

Wie als particulier toetreedt tot het gilde der tipgevers, krijgt volgend jaar de lustrumeditie van ‘Ameland in 2012’ cadeau. Zo, is dat een subliem idee of niet? Persbureau Ameland blij, lezers blij en tipgevers blij.

Op het strand zie ik op de vloedlijn een kapotte wulk, en nog een en nog een en dan ontdek ik een hele. Een prachtig wentelende schelp. Díe gaat mee naar huis. Daar komt ook nog wel een ideetje uit voort. Wacht u maar af. En vergeet niet te bellen (0623218213), te mailen (info@persbureau-ameland.nl), te schrijven (O.P.Lapstraat 7, 9161 BV Hollum) of aan te spreken (Jeanet de Jong). Twitteren mag ook, maar voor scoops graag in DM (@Ameland_Actueel).

JFdJ

Jeanet de Jong
Jeanet de Jong

Jeanet de Jong stopt op 31 augustus 2023 met haar Persbureau Ameland. De nieuwsvoorziening wordt onder dezelfde naam, met een ander logo en andere opmaak als nieuwsblog voortgezet door een externe partij. De mailadressen gekoppeld aan de website verdwijnen.

Artikelen: 18280

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *