Ingezonden – Open Brief van directeur VVV Ameland

HOLLUM – Een ingezonden mededeling, PA plaatst ze van harte om discussie op gang te brengen, verschillende visies op een zaak te laten zien en om zaken helder te krijgen. Inzendingen die anoniem worden gestuurd worden niet geplaatst. In het uiterste geval kunnen de stukken geplaatst worden zonder dat de naam er bij wordt vermeld.

Open brief

Geachte Raadsleden en schaduwfractieleden van de gemeente Ameland,

Maandag 13 juli beslist u over het bestemmingsplan Nes – Strandweg 42 (Bad, Wellness- en Spa resort). Ontwikkelaar Kontour en exploitant Westers willen een wellness centrum met hotelunits ontwikkelen en dat heeft, zeker de laatste weken, de gemoederen op Ameland bezig gehouden. Dat is ook goed, want het is een omvangrijk project dat grote kansen biedt voor de ontwikkeling van het toerisme op Ameland, maar ook impact heeft op de omgeving.

Een wellness voorziening van dit niveau draagt bij aan de doelstelling van Ameland om het toerisme te ontwikkelen in de flanken van het seizoen en niet door ongebreidelde groei alleen in de zomermaanden. Met haar marketing en promotiestrategie werkt VVV Ameland succesvol aan die spreiding van het seizoen. Inmiddels komt de helft van onze gasten in de maanden juni, juli, augustus en september en de andere helft in het voor-en naseizoen. Een kwalitatief hoogstaande wellness voorziening brengt extra bezoekers buiten de zomermaanden en een wellness centrum is ook een extra activiteit voor alle bezoekers die al op Ameland zijn, waar zij ook verblijven. Wellness gasten zijn zich bewust van hun lichaam en geest en hebben gezondheid en natuur hoog in het vaandel staan en dat past uitstekend bij de kernwaarden van Ameland. Ik hoor ook weinig geluiden dat men tegen wellness in het voormalig Aqua Plaza is. De aanwezigheid van Solewater van de allerhoogste kwaliteit op die locatie, maakt het de beste plek voor een wellness centrum en maakt Ameland onderscheidend.

Als Ameland een wellness centrum krijgt van dit niveau, biedt dat mogelijkheden om de Badstatus te verkrijgen, een keurmerk dat in Europa van grote waarde is en zeker bij onze Duitse gasten erg belangrijk is. De Badstatus zegt namelijk ook veel over de kwaliteit van de omgeving en zal positief werken op gasten die Ameland als vakantiebestemming overwegen. Denk bijvoorbeeld eens aan de potentiele marketingkracht van de Badstatus in Duitsland voor groepsverblijven, zeker voor die ondernemers die hun groepsverblijf een kwaliteitsimpuls geven.  

Echter, een wellness centrum kan niet standalone geëxploiteerd worden. Waar we in Europa ook kijken, ook de Nederlandse centra, kan geen sluitende exploitatie worden gerealiseerd als de kosten van de wellness niet worden gecompenseerd door voldoende en passende verblijfsaccommodatie aan te bieden. Door de juiste mix van wellness en logies wordt een toekomstbestendige exploitatie mogelijk. In dit project wordt het bestaande WestCord hotel Noordsee gekoppeld aan het wellness centrum, aangevuld met nieuwe hotelunits. Dat betekent dat in de Vleijen hotelunits worden gebouwd, ontworpen door een bekwaam architect die ruime ervaring heeft met het inpassen van bouwwerken in een natuurlijke omgeving en ik vind dat dit plan een goed voorbeeld is van hoe met een natuurlijke omgeving moet worden omgegaan. Tevens wordt een verkrot en gevaarlijk zwembad getransformeerd tot een fraai gebouw.

Het lijkt er nu op dat het project steeds meer moet inkrimpen. Dat heeft twee effecten. Ten eerste de exploitatie kan onder druk komen te staan en Ameland is juist gebaat bij continuïteit en heeft geen belang bij het mislukken van het project na enige jaren van verliesgevende exploitatie. Ten tweede door de onderlinge ruimte tussen de gebouwen kleiner te maken, zal juist de impact van de bebouwing op de omgeving toe- in plaats van afnemen. Om harmonisch te bouwen heeft de ontwikkelaar ongeveer een halve hectare extra grond nodig. Dat lijkt mij verantwoord.  

VVV Ameland heeft als één van haar kerntaken het vermarkten van Ameland. Natuurlijk altijd in samenhang met de visie en het beleid dat in onze gemeente is vastgesteld. Daarbinnen past dit project uitstekend. Het onderscheidt Ameland van andere toeristische regio’s, het trekt verblijfgasten in de perioden dat we dat willen, het biedt een ‘elk weer’ voorziening voor gasten die niet speciaal voor wellness komen. Het biedt mogelijkheden voor ondernemers om arrangementen samen te stellen, producten te ontwikkelen en het versterkt de kernwaarden van Ameland.

Het zal u gelet op bovenstaande en eerdere berichten duidelijk zijn dat VVV Ameland van mening is dat dit wellness project een uitgelezen kans is.

Met vriendelijke groet,

Cinto Prosperi

directeur VVV Ameland

Jeanet de Jong
Jeanet de Jong

Jeanet de Jong stopt op 31 augustus 2023 met haar Persbureau Ameland. De nieuwsvoorziening wordt onder dezelfde naam, met een ander logo en andere opmaak als nieuwsblog voortgezet door een externe partij. De mailadressen gekoppeld aan de website verdwijnen.

Artikelen: 18280

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *